W jaki sposób sztuczna inteligencja może pomóc w rozwoju biznesu?

W jaki sposób sztuczna inteligencja może pomóc w rozwoju biznesu?

image

Łatwo dostępne narzędzia działające w oparciu o sztuczną inteligencję, takie jak np. ChatGPT, sprawiły, że coraz więcej ludzi próbuje wykorzystać je w codziennym życiu. Technologia nieustannie się rozwija, co zwiastuje dalszy wzrost zainteresowania aplikacjami AI, również w biznesie.

Potwierdziły to nasze badania - niemal połowa pracowników europejskich firm korzysta już ze sztucznej inteligencji, z czego 18% robi to codziennie. AI kryje w sobie potencjał, aby zmienić na lepsze podejście do pracy za sprawą ograniczenia konieczności wykonywania powtarzalnych i pracochłonnych zadań.

Jednocześnie stwierdziliśmy, iż pracodawcy wciąż pozostają w tyle pod względem zapewniania szkoleń i wdrażania zasad użytkowania takich narzędzi. Bez odpowiednich procedur i podnoszenia świadomości pracowników, firmy ryzykują niewłaściwe lub niezgodne z prawem korzystanie z AI.

Aby zapewnić efektywne, bezpieczne i zgodne z prawem wykorzystanie sztucznej inteligencji, firmy muszą podjąć proaktywne kroki i dostarczyć swoim zespołom niezbędną wiedzę i wytyczne.

Wdrożenie jasnych wytycznych

Badania przeprowadzone przez Ricoh wykazały, że jedynie 18% europejskich firm wdrożyło środki zarządzania ryzykiem dotyczące m.in. praw autorskich.

Generatywne narzędzia mogą narazić organizacje na wiele zagrożeń, jeśli będą stosowane nieostrożnie. Jeśli do aplikacji zostaną wprowadzone niskiej jakości dane, istnieje zagrożenie wygenerowania przez nie stronniczych, niedokładnych lub wręcz fałszywych wyników. Poleganie na sztucznej inteligencji bez odpowiedniej weryfikacji przez człowieka może prowadzić do niekontrolowanego rozprzestrzeniania się dezinformacji - zarówno wewnętrznie, jak i zewnętrznie. Dlatego też menedżerowie powinni zadbać o wprowadzenie procesów weryfikacji, które wychwycą nieprawidłowości, zanim dojdzie do nieodwracalnych szkód.

To jednak tylko część układanki. Kompleksowe zarządzanie sztuczną inteligencją wymaga ustanowienia jasnych zasad dotyczących wykorzystywania danych oraz wygenerowanych modeli. W połączeniu z dedykowanymi szkoleniami, wdrożenie procedur pomoże używać technologii w sposób przynoszący wymierne korzyści.

Stworzenie harmonijnej kultury pracy 

Firmy powinny również zadbać o komfort pracowników. Nie powinni oni mieć obaw przed zgłaszaniem problemów bądź niezamierzonych błędów. W taki sposób można sprawnie podjąć odpowiednie działania. Trzeba pamiętać, że sztuczna inteligencja wciąż się rozwija i ludzie nadal uczą się, w jaki sposób mogą efektywnie z niej korzystać. Początkowo mogą przez to popełniać błędy, dlatego kultura pracy, która wzbudza strach przed pomyłką, prowadzi do dezinformacji i przyjęcia złych praktyk.

Stworzenie środowiska wspierającego naukę pozwoli na szybsze przyswojenie wiedzy o sztucznej inteligencji. Pozwalanie na drobne, łatwo wykrywalne błędy umożliwia pracownikom szybsze zdobywanie doświadczenia i pomaga firmie uniknąć większych pomyłek, które mogą mieć poważne konsekwencje w przyszłości. Idąc o krok dalej, menedżerowie mogą zezwolić na eksperymentowanie z technologią AI w ramach obowiązków służbowych. Przykładowo, Google umożliwia pracownikom poświęcanie 20% czasu pracy na poszerzanie swoich kompetencji. Dla innych firm może to być inspiracja do wprowadzenia inicjatyw poświęconych rozwojowi zawodowemu w swoich zespołach.

Współpraca z zaufanym partnerem 

Proces wdrożenia sztucznej inteligencji może być zniechęcający dla firm, które nie są pewne, od czego zacząć. Zaufani partnerzy, tacy jak Ricoh, dostarczą niezbędną wiedzę i pomogą zintegrować narzędzia AI tak, aby mogły stanowić wartość dodaną dla organizacji. Jesteśmy na bieżąco z innowacjami i przepisami prawnymi, dzięki czemu kompleksowo doradzamy klientom w wyborze optymalnych rozwiązań.

Jedną z naszych ostatnich realizacji jest stworzenie przez nasz hiszpański zespół wirtualnego asystenta w sklepie WOW Concept. Na podstawie historii zakupów, dostępności towaru oraz aktualnych promocji, rekomenduje on klientom możliwe do nabycia produkty. Narzędzie pomaga również pracownikom w wygenerowaniu opisów artykułów przeznaczonych do sprzedaży podczas akcji promocyjnych takich jak Black Friday. Ricoh nieustannie bada aplikacje oparte na sztucznej inteligencji, tak żeby klienci bez obaw mogli wprowadzać innowacyjne rozwiązania.

Jesteśmy świadkami rewolucji

Nadszedł czas, by połączyć ludzi z technologią. Edukacja pracowników, stworzenie wytycznych użytkowania i wsparcie doświadczonego partnera to kluczowe aspekty rozwoju sztucznej inteligencji w organizacji. Firmy, które zdecydowanie postawią na te działania, będą miały przewagę konkurencyjną w erze AI.

Vanessa Anness

Vanessa Anness

HEAD OF CONSULTANCY, RICOH EUROPE

Skontaktuj się z nami

Porozmawiaj z ekspertem Ricoh.

Umów się na konsultację i przekonaj się, jak możemy pomóc Twojej firmie.

Umów się na spotkanie