92% europejskich firm nie jest gotowych na Jednolity Rynek Cyfrowy
04.11.2015

92% europejskich firm nie jest gotowych na Jednolity Rynek Cyfrowy

Ricoh, Warszawa, 4 listopada 2015r. – 92% europejskich przedsiębiorstw nie jest gotowych na wdrożenie Jednolitego Rynku Cyfrowego (Digital Single Market, DSM) – wynika ze zrealizowanych na zlecenie Ricoh badań. Wprowadzenie Jednolitego Rynku Cyfrowego ma być jedną z najważniejszych regulacji tej dekady. Szacuje się, że dzięki niej mogą powstać setki tysięcy nowych miejsc pracy i zostać wypracowanych dodatkowych 415 miliardów Euro1. Badanie Ricoh przeprowadzono na próbie 1360 osób zarządzających europejskimi przedsiębiorstwami. 

Jednolity Rynek Cyfrowy ma ułatwić dostęp do towarów i usług w całej Europie, stworzyć sprzyjające warunki i jednolite zasady do prowadzenia działalności oraz zmaksymalizować potencjał wzrostu gospodarki UE1. Tymczasem o planach wdrożenia tych rozwiązań wie zaledwie połowa badanych (51%) – najmniejszy odsetek w krajach nordyckich (28%), Belgii/Luksemburgu (29%) i Portugalii (30%).

    #    Wiedza na temat planów związanych z wprowadzeniem Jednolitego Rynku Cyfrowego    #    Odsetek badanych według których zarządzana przez nich firma nie jest gotowa na wprowadzenie Jednolitego Rynku Cyfrowego
    1.Włochy    70%    1.Polska    97%
    -Francja    70%    2.Francja    95%
    2.Hiszpania    65%    -Niemcy    95%
    3.Niemcy    61%    3.Belgia / Luksemburg    94%
    4.Wielka Brytania    57%    4.Wielka Brytania     92%
    5.Poland    47%    -Hiszpania    92%
    -Austria    47%    -Portugalia    92%
    6.Węgry    46%    5.Węgry    91%
    7.Holandia     43%    6.Holandia    91%
    8.Portugalia    30%    7.Kraje Nordyckie    90%
    9.Belgia / Luksemburg    29%    8.Austria    88%
    10.Kraje Nordyckie    28%    9.Holandia    86%

Obecnie zaledwie 7% europejskich firm z sektora Małych i Średnich Przedsiębiorstw sprzedaje swoje usługi i towary za granicę. Z perspektywy rozwoju gospodarki UE kluczowe jest zwiększenie odsetka tego typu transakcji2. Rozumieją to również przedsiębiorcy. Większość z nich (65%) w ciągu najbliższych pięciu lat planuje ekspansję na inne europejskie rynki.

Korzyści
Wprowadzenie Jednolitego Rynku Cyfrowego wiąże się według badanych z następującymi korzyściami: dostępem do większej liczby klientów (56%), możliwością wejścia na nowe europejskie rynki (52%) a także zmniejszeniem kosztów operacyjnych (48%).

Zagrożenia
24% badanych nie dostrzega żadnych korzyści, 40% obawia się zwiększonego poziomu konkurencyjności a 37% kosztów, które będzie musiała ponieść. Z kolei 34% twierdzi, że nie ma odpowiednich zasobów dzięki którym mogliby skorzystać z możliwości wynikających z wprowadzenia Jednolitego Rynku Cyfrowego.
KorzyściZagrożenia
Dostęp do większej liczby Klientów    56%Większa konkurencyjność    42%
Mniejsze bariery wejścia na nowe rynki    52%Konieczność inwestycji w infrastrukturę IT    41%
Wyższe przychody    52%Kwestie podatkowe – VAT    36%
Większa zyskowność    50%Zagrożenie danych    34%
Mniejsze koszty operacyjne    48%Koszty związane z ekspansją działalności    34%
Usprawnienie procesu wprowadzania nowych produktów i usług    47%Obniżenie cen produktów i usług    32%
Zwiększenie wydajności    44%Brak jednolitych zasad i przepisów    29%
David Mills, dyrektor generalny Ricoh Europe, powiedział: „Nasze badania pokazują, że europejscy przedsiębiorcy nie do końca zdają sobie sprawę z możliwości  płynących z wprowadzenia Jednolitego Rynku Cyfrowego. Szczery niepokój budzi fakt, że wielu menadżerów wysokiego szczebla zdaje się nie odczuwać bezpośredniej potrzeby przygotowania swoich organizacji na czekającą Europę cyfryzację gospodarki. Zaczynając proces optymalizacji, cyfryzacji i standaryzacji swoich procedur już teraz, myślące perspektywicznie europejskie przedsiębiorstwa znacznie ułatwiają sobie budowanie przewagi konkurencyjnej. Krok ten jest niezbędny, jeśli w Europie mają powstawać firmy, które będą mogły skutecznie konkurować na globalnych rynkach.”

Więcej informacji na: www.ricoh-europe.com/thoughtleadership.  
1 http://ec.europa.eu/priorities/digital-single-market/
2 http://europa.eu/rapid/press-release_IP-15-4919_en.htm
3 http://europa.eu/rapid/press-release_IP-15-4475_en.htm

|O Ricoh|

Ricoh to globalna firma z branży technologicznej. Jej rozwiązania pozwalają tworzyć nowoczesne środowisko pracy. Od ponad 80 lat Ricoh kreuje innowacje i jest wiodącym dostawcą rozwiązań w dziedzinie zarządzania dokumentami, usług IT, multimediów, drukowania komercyjnego i produkcyjnego, aparatów cyfrowych i systemów produkcyjnych.

Grupa Ricoh z siedzibą w Tokio działa w około 200 krajach i regionach. W roku finansowym zakończonym w marcu 2021 r. Grupa Ricoh osiągnęła wynik sprzedaży na całym świecie w wysokości 1,682 mld jenów (ok. 15.1 mld USD). 

Więcej informacji na stronie https://www.ricoh.pl

Kontakt dla mediów
Katarzyna Dawidowska

Ricoh Polska Sp. z o.o.
e-mail: kdawidowska@ricoh.pl

www.ricoh.pl  www.facebook.com/ricohpolska