Wiadomości z firmy Ricoh
11.03.2025

Strach przed zmianą spowalnia wprowadzanie narzędzi do automatyzacji

  • Kadra zarządzająca zdaje sobie sprawę z powolnego wdrażania rozwiązań do automatyzacji procesów i frustracji, jaką ten problem powoduje wśród pracowników. 

  • Prawie jedna trzecia ankietowanych pracowników biurowych (32%) nie ma obecnie dostępu do odpowiedniej technologii, mimo że wyraża nią zainteresowanie. 

  • Jedna czwarta pracowników biurowych twierdzi, że ich zadowolenie z pracy poprawiłoby się, gdyby korzystali z narzędzi, które pozwoliłyby im poświęcić czas na bardziej satysfakcjonujące zadania.

Badania przeprowadzone przez instytut badawczy Opinion Matters na zlecenie Ricoh Europe wykazały znaczące zapotrzebowanie na automatyzację procesów.

A person looking at multiple computer screens

Badanie zrealizowano wśród 7 000 pracowników biurowych oraz 1800 odpowiedzialnych za zarządzanie i zakupy w obszarach takich, jak IT, zarządzania obiektami, HR i finansów. Prawie jedna trzecia badanych z pierwszej grupy (32%) stwierdziła, że nie ma obecnie dostępu do odpowiedniej technologii, mimo że chce z niej korzystać. Osoby odpowiedzialne za zarządzanie również dostrzegają potrzebę wdrożenia narzędzi do automatyzacji i zdają sobie sprawę, że brak szybkich postępów w tym obszarze budzi frustrację w zespołach. Co spowalnia tempo zmian? 

Wyniki badania przeprowadzonego wśród managerów pokazują, że głównym czynnikiem, który utrudnia wprowadzenie nowych rozwiązań jest obawa przed zakłóceniem działania krytycznych procesów i utrzymania ciągłości biznesowej. 30% z nich przyznała, że potrzebuje wsparcia merytorycznego, aby lepiej zrozumieć, które systemy można zintegrować i wyodrębnić bez zakłóceń. 

Badania podkreślają również, że wprowadzaniu nowych rozwiązań nie towarzyszy długofalowa i kompleksowa strategia. Ponad połowa badanych menedżerów (55%) zgadza się ze stwierdzeniem, że inwestycje w IT są często dokonywane bez pełnego rozważenia ich wpływu na funkcjonowanie organizacji. 

Wyeliminowanie powtarzalnych, czasochłonnych zadań to nie tylko kwestia zwiększenia produktywności pracowników, ale także kluczowy element wpływający na ich satysfakcję z pracy. Jedna czwarta ankietowanych pracowników biurowych zapytanych o czynniki, które poprawiłyby ich samopoczucie, wskazała na posiadanie odpowiedniej technologii, która pozwoliłaby im poświęcić czas na bardziej ambitne zadania. Kolejne 21% pracowników stwierdziło również, że dostęp do lepszych narzędzi, w tym rozwiązań automatyzacji, zmniejszyłby prawdopodobieństwo rozważenia odejścia z firmy w ciągu najbliższych 12 miesięcy, co pokazuje jej rzeczywisty wpływ na zatrzymywanie najlepszych specjalistów.

O badaniu

Metodologia badania pracowników: 

Badanie zostało przeprowadzone przez Opinion Matters na próbie 7000 respondentów, którzy są pracownikami biurowymi w firmach zatrudniających ponad 1000 osób we Francji, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Niemczech, Holandii, Hiszpanii i Włoszech.  

Metodologia badania decydentów:  

Badanie zostało przeprowadzone przez Opinion Matters na próbie 1800 respondentów, którzy pełnią funkcję kierowników wyższego szczebla i są decydentami w zakresie zakupów IT, zarządzania obiektami, HR i finansów, w firmach zatrudniających ponad 1000 pracowników, z wyłączeniem osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą (w wieku 18+) w Wielkiej Brytanii, Irlandii, Francji, Niemczech, Holandii, Hiszpanii i we Włoszech.  

Dane zostały zebrane między 09.02.2024 a 23.02.2024. Opinion Matters zatrudnia członków Market Research Society oraz przestrzega kodeksu postępowania MRS i zasad ESOMAR.Opinion Matters jest również członkiem British Polling Council. 

| O RICOH |

 Ricoh to globalna firma z branży technologicznej. Jej rozwiązania pozwalają tworzyć nowoczesne środowisko pracy. Od ponad 80 lat Ricoh kreuje innowacje i jest wiodącym dostawcą rozwiązań w dziedzinie zarządzania dokumentami, usług IT, multimediów, drukowania komercyjnego i produkcyjnego, aparatów cyfrowych i systemów produkcyjnych.

Grupa Ricoh z siedzibą w Tokio działa w około 200 krajach i regionach. W roku finansowym zakończonym w marcu 2021 r. Grupa Ricoh osiągnęła wynik sprzedaży na całym świecie w wysokości 1,682 mld jenów (ok. 15.1 mld USD).

Więcej informacji na stronie www.ricoh.pl

Kontakt dla mediów
Katarzyna Dawidowska
Ricoh Polska Sp. z o.o.
e-mail:kdawidowska@ricoh.pl
www.ricoh.pl
www.facebook.com/ricohpolska