Trzy kluczowe elementy skutecznej transformacji cyfrowej

Trzy kluczowe elementy skutecznej transformacji cyfrowej

image

Transformacja cyfrowa może być ryzykownym i kosztownym przedsięwzięciem, a nie wszystkie próby kończą się sukcesem. Jednym z istotnych wskaźników, branych pod uwagę podczas oceny powodzenia inwestycji w nowe technologie jest wynikający z ich wdrożenia wzrost przychodów. Szacuje się, że 20% firm osiąga 75% zakładanego wzrostu. To trudna rzeczywistość, ale wiele firm musi stawić czoła ryzyku związanemu z przebudową organizacji poprzez ciągłe wdrażanie innowacji na dużą skalę. 

Jednak transformacja cyfrowa musi pozostać priorytetem dla firm na całym świecie, aby dotrzymać kroku oczekiwaniom klientów, utrzymać przewagę konkurencyjną oraz przyciągnąć i zatrzymać najlepszych specjalistów.

Wydaje się zatem, że organizacje stoją przed podwójnym wyzwaniem - albo ryzykują nieudaną transformację cyfrową i ponoszą przez to znaczne straty finansowe, albo pozostają w tyle za konkurencją, która korzysta z postępu technologicznego.  

Ten czarno-biały dylemat jest jednak fałszywą narracją. Chociaż transformacja cyfrowa jest niewątpliwie znaczącym przedsięwzięciem, nie powinna być skazana na niepowodzenie - wręcz przeciwnie. Każda transformacja musi być starannie zaplanowana, z myślą o bardzo konkretnych celach. 

Na jakich kwestiach trzeba się zatem skoncentrować:

1.Nie unikaj wskazywania problemów

Projekty transformacji cyfrowej są często przedstawiane jako proste rozwiązania skomplikowanych problemów. Jednak nie uwzględnia to w pełni złożoności każdego konkretnego elementu strumienia biznesowego lub procesu, który wymaga modernizacji. 

Zamiast tego należy najpierw zidentyfikować i zbadać kwestie, które wymagają rozwiązania, zanim wyzwanie zostanie uznane za część szerszej transformacji. Proces ten powinien obejmować wykorzystanie analizy danych i wskaźników, a także zaangażowanie interesariuszy z całej organizacji, od pracowników pierwszej linii po kadrę kierowniczą wyższego szczebla. To pozwoli spojrzeć na dany problem z różnych perspektyw. Angażując osoby, których ta kwestia bezpośrednio dotyczy, firmy mogą znacznie lepiej zrozumieć swoje bolączki i odkryć niedostrzeżony obszar do zmiany. Po zebraniu i przeanalizowaniu wszystkich spostrzeżeń można następnie ustalić plan i priorytety. 

2. Pośpiech nie jest wskazany

Bardzo niewiele - jeśli w ogóle - kwestii związanych z transformacją cyfrową można rozwiązać za jednym zamachem. W związku z tym firmy powinny przyjmować stopniowe podejście do wdrażania rozwiązań technologicznych. 

Często bezpieczniejsze zarówno pod względem ekonomicznym, jak i pod względem budowania zaufania pracowników do procesu, jest przetestowanie technologii w jednym obszarze przed rozszerzeniem jej na inne zespoły. Daje to pracownikom szansę na zrozumienie znaczenia technologii, przyzwyczajenie się do niej i dostrzeżenie jej korzyści - co znacznie zwiększa prawdopodobieństwo, że pozostaną pozytywnie zaangażowani w ogólny proces transformacji cyfrowej w całej firmie.

3. Znajdź partnera, który realizuje to, co zapowiada

Zaufany, wspierający dostawca ma kluczowe znaczenie dla udanej transformacji cyfrowej. Firmy powinny szukać partnerów, którzy nie boją się zalecać przemyślanego podejścia, a nie "szybkich rozwiązań". 

Ponadto firmy powinny szukać tych, którzy nie rzucają słów na wiatr, to znaczy partnerów, którzy wdrażają rozwiązania, które sprzedają, do własnych strumieni biznesowych. 

Tworzenie pozytywnej przyszłości 

Idea cyfrowej transformacji nie powinna nieść ze sobą poczucia niepokoju ani dla firm, ani dla pracowników. W 2024 r. zmaganie się z adaptacją do nowej technologii powinno należeć do przeszłości. 

Transformacja cyfrowa może być pozytywnym doświadczeniem i przynieść ze sobą wiele korzyści - z których największą jest rozwój w przyszłości. 

Lisa Topliss

Lisa Topliss

Director Digital Workplace, Ricoh Europe

Zapraszamy do kontaktu

Porozmawiaj z ekspertem Ricoh

Skontaktuj się z jednym z naszych konsultantów i dowiedz się, jak możemy pomóc Twojej firmie.

Skontaktuj się z nami