Niezamierzone konsekwencje opóźniania inwestycji w nowe technologie

Czy Twoja firma nadal nie korzysta z automatyzacji? Przekonaj się, jakie mogą być tego konsekwencje

image

Budowanie pozytywnego doświadczenia pracownika to jeden z kluczowych warunków pozyskania lub zatrzymania na dłużej w firmie najlepszych specjalistów na rynku. Dostęp do odpowiednich narzędzi technologicznych coraz częściej jest wymieniany przez pracowników jako podstawa dobrego środowiska pracy. Korzystanie z przestarzałych systemów i urządzeń rodzi frustrację oraz skutecznie wpływa na obniżenie zaangażowania w pracę.

Podczas gdy wcześniej konkurencyjna pensja i benefity pracownicze znajdowały się na szczycie listy, nasze ostatnie badania wykazały, że pracownicy coraz częściej wskazują na technologie automatyzacji - takie jak zarządzanie procesami biznesowymi lub archiwizacja cyfrowa - jako kluczowy składnik determinujący ich zadowolenie z wykonywanych zadań. 

W rzeczywistości, zapytani o to, co poprawiłoby ich satysfakcję, jedna czwarta pracowników wymieniła dostęp do odpowiedniej technologii, która odciążyłaby ich od powtarzalnych obowiązków administracyjnych. Kolejne 21% stwierdziło, że wdrożenie narzędzi do automatyzacji sprawiłoby, że nie planowaliby zmiany pracy w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

Ponieważ firmy dostosowują swoje środowiska pracy do potrzeb pracowników, nie mogą ignorować rosnącego zapotrzebowania na technologie. Jeśli to zrobią, ryzykują utratę najlepszych specjalistów.

Wyraźny apetyt na automatyzację procesów

Pracownicy coraz głośniej wyrażają swoje pragnienie wdrożenia narzędzi do automatyzacji, które odciążą ich od konieczności wykonywania powtarzalnych, mozolnych zadań. Takie żądania wynikają z chęci poświęcenia czasu na bardziej wartościową pracę, która jest zgodna z ich osobistymi celami i rozwojem zawodowym.

Podczas gdy liderzy biznesowi są w pełni świadomi apetytu pracowników na automatyzację, tempo wdrażania takich technologii wciąż nie jest zadowalające. W rzeczywistości prawie jedna trzecia (32%) pracowników twierdzi, że ich firma nie wprowadziła narzędzi do automatyzacji, które pozwalają na przyspieszenie procesów.

Ta luka to nie tylko kwestia IT; to stracona szansa na umożliwienie pracownikom inteligentniejszej, a nie cięższej pracy. Gdy pracownicy są uwięzieni w cyklu rutynowych zadań, mogą łatwo się zniechęcić, co ułatwia konkurentom przyciągnięcie ich bardziej satysfakcjonującym środowiskiem pracy.

Co więcej, zaabsorbowanie przyziemnymi sprawami tłumi potencjał kreatywności i innowacyjności pracowników, jeszcze bardziej osłabiając rozwój firmy.

Liderzy biznesowi ociągają się

Pomimo wyraźnych korzyści, skuteczne wdrożenie automatyzacji procesów jest często łatwiejsze do zaplanowania niż do wykonania. 

Wiele organizacji przez lata zbudowało splątaną sieć ręcznych i półautomatycznych procesów. Ich rozplątanie może przypominać próbę przebudowy samolotu w trakcie lotu.

Nic więc dziwnego, że prawie jedna trzecia (30%) decydentów twierdzi, że potrzebuje skuteczniejszych wskazówek na temat tego, jak zintegrować rozwiązania automatyzacji bez zakłócania istniejących procesów. Dla wielu z nich obawa przed nieudanym wdrożeniem, które mogłoby doprowadzić do przestojów lub problemów operacyjnych, sprawia, że wahają się przed podjęciem działań.

W rzeczywistości jednak opóźnianie tych inwestycji tylko utrudni wysiłki na rzecz poprawy produktywności i skłoni pracowników do szukania nowego pracodawcy.

image

Strach nie jest dobrym doradcą

Chociaż ich wahanie jest zrozumiałe, liderzy biznesowi muszą znaleźć drogę do wdrożenia narzędzi do automatyzacji procesów.

Co najważniejsze, każda strategia automatyzacji powinna być dostosowana do konkretnych potrzeb i wymagań firmy. Co więcej, każda strategia automatyzacji od samego początku powinna powstawać przy aktywnym udziale pracowników i kluczowych interesariuszy. Zebranie ich opinii pomaga złagodzić obawy i zapewnia poczucie odpowiedzialności za zmiany.

Zamiast wprowadzać transformację na pełną skalę za jednym zamachem, firmy powinny zacząć od automatyzacji mniejszych, łatwiejszych w zarządzaniu procesów. Testowanie ich w fazach pilotażowych może pomóc zbudować zaufanie, zaprezentować wymierne korzyści i uniknąć nieprzewidzianych problemów przed szerszym wdrożeniem.

Współpraca z doświadczonym partnerem, takim jak Ricoh, może znacznie ułatwić ten proces.

Automatyzacja z korzyścią dla pracowników

Obecnie automatyzacja procesów nie może być traktowana jak „miły dodatek”; to konieczność dla organizacji, które chcą zatrzymać najlepsze talenty i uzyskać przewagę konkurencyjną. Dzięki innowacyjnej technologii pracownicy mogą w dużo większym zakresie skupić na zadaniach o krytycznym znaczeniu biznesowym, co przekłada sie na większe zaangażowanie i motywację.


Embracing automation for a fulfilled workforce

Ostatecznie decydenci biznesowi muszą przezwyciężyć strach przed nieznanym. Upewniając się, że mają odpowiedni zespół i partnera cyfrowego, organizacje mogą śmiało wdrażać narzędzia do automatyzacji procesów.

Jason Spry

Jason Spry

Portfolio Lead for Process Automation

Ricoh Europe

Bądźmy w kontakcie

Porozmawiaj z ekspertem Ricoh

Zmień swoje miejsce pracy dzięki rozwiązaniom biznesowym Ricoh. Zwiększ wydajność, zmniejsz koszty i przyspiesz swoją podróż w kierunku cyfrowej transformacji.

Skontaktuj się z nami